Olemme digiseniorien iskuryhmä. Erikoisalaamme on strategian yksinkertaistaminen ja toteutuksen nopeuttaminen.
Autamme teitä haastamaan nykyajattelua ja innostamaan koko organisaation toteuttamaan strategian käytännön työssä.
Käyttämämme digivälineet ja digikyselyt nostavat workshoppien tulokset uudelle tasolle. Tutustu Rdigoon ja Senior Advisoreihimme alla.
Rdigo Oy Sähköposti: etunimi.sukunimi@rdigo.com
Lähetä viesti tai varaa aika.
”Opimme aina vaan lisää strategian yksinkertaistamisesta jokaisessa projektissa. Asiakkaidemme tukeminen näillä opeilla on hyvin motivoivaa. Yksinkertaisuus on valttia ja nopea tie euroihin.”
Markus on strategian ja asiakkuuksien hallinnan ammattilainen ja perusti Rdigon vuonna 2007.
Ennen sitä hän työskenteli 10 vuotta konsulttiyhtiö Vectian toimitusjohtajana. Hänellä on myös pitkä ura ICT-alalla, kansainvälisessä myynnissä, markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä mm. Nokiassa ja ICL:ssä. Markuksen erityistaito on muokata innovatiivisia konsepteja yksinkertaiseen, käytännönläheiseen ja toteuttamiskelpoiseen muotoon. Hän on ollut uuden teknologian hyödyntämisen pioneeri erikoisalana. Erikoisalana on nyt koko henkilöstön mukaanottamine strategian pohtimiseen kiitos teknologian.
Markuksella on yhtä pitkä menestys vapaa-ajan urallaan kuoronjohtajana.
Soita 050 67030.
Lähetä viesti tai varaa aika.
“Olen parhaimmillani tilanteissa, joissa pitää haastaa totuttua ajattelua ja löytää uusia näkökulmia. Ajatusten kirkastaminen ja kiteyttäminen inspiroivaan muotoon on vaativa tehtävä, mutta se on todella palkitsevaa. Erityisesti silloin, kun asian ydin oivalletaan yhdessä. Yksinkertaisuutta ei voi viedä sisään, vaan monimutkaisuus on otettava ulos. Olen huomannut, että tämä pätee lähes kaikissa tilanteissa.”
Lähetä viesti tai varaa aika.
Veli-Matti on toiminut koko työuransa kansainvälisissä liikkeenjohdon tehtävissä mm. Saksassa, Englannissa, Venäjällä, Puolassa ja Pohjoismaissa. Strategioiden luominen ja niiden implementointi on ollut kaikkien tehtävien yhteinen nimittäjä.
“Globaali kilpailu, eksponentiaalisesti etenevä digitalisaatio ja tietotulva luovat uusia haasteita ja mahdollisuuksia kaikissa organisaatioissa. Yrityksen mission kirkastaminen luo vahvan pohjan ja pitkäjänteisyyttä myös strategisille linjanvalinnoille. Mahdollisimman käytännönläheinen ja kokeileva eteneminen vie sen jälkeen tehokkaasti yhteiseksi koettuun tahtotilaan.”
”Brändien rakentamisessa ja markkinoinnissa pärjää, kun muistaa pitää maalaisjärjen mukana. Keitä me olemme, minne olemme menossa ja kuinka palvelemme asiakkaitamme. Digitaalisuudessakaan ei kannata hukata itseään teknologioiden ja järjestelmien maailmaan, vaan pitää tämä sama polku kirkkaana mielessä.”
“Strategiatyössä niinkuin johtamisessa yleensäkin on todella tärkeää tehdä asiat mahdollisemman yksinkertaisesti, selkeästi ja viivytyksettä. Strategian toteuttamisen läpinäkyvä ja jatkuva kommunointi kaikilla organisaation tasoilla on myös ehdottaman välttämätöntä.”
Valmentaessani johtajuuden sekä vuorovaikutustaitojen kehittämisessä käytän hevosia avustamassa osallistujien oivaltamista omasta toiminnastaan.”
“Strategisten riskien tehokas hallinta edellyttää riskikuvan päivittämistä. Eritoten maineriski on noussut yhdeksi merkittävimmistä ellei merkittävimmäksi strategiseksi haasteeksi. Siitä huolimatta suurin osa yrityksistä ei ole ottanut sitä strategia- ja riskienhallintatyössään huomioon lainkaan.”
Senior Power!
Olemme seniorkonsulttien strategia-boutique. Haastamme olemassa olevia liiketoimintamalleja ja johtamiskäytäntöjä. Rdigon dna on strategian yksinkertaistaminen, sekä digimetodien käyttö fasilitoinnissa. Uusinta uutta on itseohjautuvuuteen siirtyminen ja mieluisa tehtävämme onkin tukea asiakkaitamme siirryttäessä seuraavalle organisoinnin tasolle. Uskomme itseohjautuvuuteen lujasti, koska käytäntö on jo osoittanut organisointimallin kiistattoman kilpailukyvyn.
Tarinamme alkoi vuonna 2007, jolloin perustimme pienen, kokeneiden seniorien edelläkävijäputiikin strategian konsultointiin. Yli 10 vuotta konsultointifirman toimitusjohtajana oli opettanut Markukselle paljon ja nyt mielessä kutkutteli ajatus toteuttaa strategioita paljon nopeammin, puolessa ajassa ja aivan uudella tavalla.
Ajatus yksinkertaistamisen tärkeydestä kirkastui. Markus oli kyllästynyt “ylihienoon” konsultointiin ja valtavaan materiaalimäärään raportoinnissa, se kun ei välttämättä nosta laatua yhtään – jopa päinvastoin. Ideana on toimia tiimalasi-mallin mukaisesti, kerätään ja tiivistetään.
Yksinkertainen kiteytys helpottaa muistamista. Syntyneestä tarinasta tiimit vievät strategian käytännön tasolle omassa toiminnassaan.
Rdigo nimi
Nimen keksiminen oli haastavaa, kaikki järkevät nimet tuntuivat olevan varattuja. Listattuamme liudan sanoja päädyimme latinan sanaan “redigo” – minä uudistan, minä muokkaan. Kun vielä ruotsinkielen sana “redaktör” tulee verbistä “redigare”, alkoi pitkän latinan lukijakin innostua. Jotta webnimestä saataisiin .com loppuinen, piti sanasta vielä tiputtaa e-vokaali pois. Yrityksen nimeksi tuli Rdigo [lausutaan “erdigo”].
Välineillä on väliä
Toiminta sai heti vauhtia. Työ oli käytännönläheistä ja asiakkaita oli kiitettävästi alusta alkaen. Yksinkertaisuuden viesti otettiin hyvin vastaan. Fokuksemme on myös strategian laittamisessa tulille. Olemme digisenioreita! Kokemus on osoittanut, että “välineillä on väliä”. Välineet tuovat tietoa ja tieto parantaa ajattelun laatua. Siksi olemme miltei pakkomielteisiä uusien välineiden tuomisesta konsultointiin. Teemme digiworkshoppeja ja autamme yrityksiä implementoimaan strategian helppoja digivälineitä hyödyntäen. Olemme palvelleet yli 150 asiakasta, eri toimialoilla yli 20 maassa.
Miksi Rdigo?
Laita strategia tulelle – Igniting strategies
Strategian luonti ja kiteyttäminen yksinkertaiseen muotoon, sekä toimeenpanon nopeuttaminen on ydinosaamistamme! Strategia muuttuu tehokkaaksi vastaa kun ihmiset osallistutetaan tulkitsemaan strategia omaan työhönsä. On oleellista haastaa yrityksen strategista ajattelua perimmäisten kysymysten kautta. Ulkopuolisen seniorihaastajan käyttämisen etuna on nykyajattelun kyseenalaistaminen vaivattomammin.
Pitkän kokemuksemme kautta tunnemme strategian johtamisen tyypilliset haasteet, sekä niiden voittamisen tavat. Asiakkaamme ovat kiittäneet erityisesti osallistamista, yksinkertaisuuden voimaa ja digitaalisia fasilitointi-tekniikoitamme. Alla on jaottelu ja lyhyt kuvaus tarpeista ja palveluistamme. Lue haluteassasi lisää linkin kautta.
1. Osallistaminen – parantaa sitoutumista
2. Ajattelun haastaminen – tuo pehmeät kohdat esille
3. Strategian yksinkertaistaminen – ihmiset ymmärtävät ja soveltavat
4. Tavoiteasetanta – katkeamaton ketju
5. Strategian fasilitointi – uutta näkökulmaa pohdintaan
6. Strategiaprojektien johtaminen – nopeammin valmista
7. Työtapojen uudistamisen fasilitointi – konkretialla tuloksiin
1. Ihmisten osallistaminen
Ongelma: Ihmiset eivät ota vastuuta muutoksen tekemisestä, uusiutumisesta ja uusista tavoitteista, jolloin strategia ei toteudu.
Palvelu: Tarjoamme prosessin, jossa koko henkilöstö on alusta pitäen mukana keksimässä ratkaisuja – todetaan yhdessä, minne halutaan mennä, jolloin arki muuttuu automaattisesti ihmisten sisäistäessä uuden suunnan. Prosessi hoidetaan nettikyselyillä, keskusteluilla ja haastatteluilla.
2. Strategian haastamisella pehmeät kohdat esille
Ongelma: Usein strategia tuntuu verekseltään tosi hyvältä, mutta se ei jostain syystä lähde toteutumaan. Syynä voi olla strategian elinkaaren 7 ansaa, johon kuka tahansa astuu yllättävän helposti.
Palvelu: Rdigo osaa haastaa strategiasi siten, että sen kova ydin kirkastuu. Esitämme tehokkaiksi todetut, perimmäiset kysymykset, joiden avulla tunnistamme strategian pehmeät kohdat. Ohjeistamme toimitusjohtajan tai liiketoimintayksiköiden vetäjien kirjoittamaan strategian tarinaksi. Annamme palautteen kahden kesken ja kehittämme tarinan kirkkautta.
3. Strategian yksinkertaistaminen ja kiteyttäminen
Ongelma: Strategia tuntuu monimutkaiselta, koska se on liian korkealentoinen, tai täynnä abstrakteja termejä. Usein mielikuvat ovat vaikeaselkoisia ja kaukana ihmisten todellisuudesta. Tästä johtuen strategiaa ei ymmärrä tai muista. Kun strategiaa ei koeta olennaiseksi, sitä ei toteuteta.
Palvelu: Teemme kiperät, mutta tarpeelliset kysymykset ytimen esiin kaivamiseksi. Kiteytämme ja keitämme kasaan ison materiaalin. Autamme kirjaamaan strategian yhdelle sivulle – Strategy 1Pageriin, jossa vain kova ydin jää jäljelle.
4. Gäppi strategian ja tavoitteiden välillä
Ongelma: Usein hienosti muotoillun strategian ja arjen tekemisen väliin jää gäppi. Tavoitteiden asettaminen jää helposti taka-alalle ja ketju katkeaa, jolloin toiminnan suunta ei käänny toivotusti.
Palvelu: Autamme sulkemaan gäpin ja integroimaan strategian arjen tekemisiin. Strategiset ja operatiiviset tavoitteet kerätään samaan työpinoon, tehtävät priorisoidaan (sprinttijohtaminen), jolloin aktiivinen työpino pienenee. Katkeamaton ketju mahdollistaa omiin tavoitteisiin ja tekemisiin keskittymisen ja strategia alkaa toteutua vauhdilla. Lisäksi katselmoimme kokouskäytännnön, jotta ihmiset osallistetaan oikealla tavalla. (kts. kohdasta osallistaminen).
5. Strategian luonnin ja toimeenpanon fasilitointi
Ongelma: Asiat tehdään aina vanhalla, totutulla tavalla, vaikka tarvittaisiin tuoreutta ja uutta laatua lähestymistapaan. Oma fasilitointi on työlästä ja vaatii myös ammattitaitoa. Kokouksissa on hyvää keskustelua, joka tuottaa usein vain vähän lopputulemia ja johtopäätöksiä…
Palvelu: On vaikeaa ajatella ulos uomasta, kun vanhat lukot rajoittavat. Hyväkin asia jää huomiotta, jos “väärä” ihminen esittää sen. Rdigo haastaa ajattelun ja vie sen ulos mukavuusalueelta. Harha-askeleiden riski pienenee pitkän liiketoiminnassa hankitun seniorikokemuksemme ansiosta.
6. Strategiaprojektien johtaminen
Ongelma: Projekteja on liikaa, eikä kellään ole selvää kuvaa siitä, mitä kaikkea ollaan tekemässä. Strategiset projektit sekoittuvat muiden joukkoon. Priorisointi ei toimi – energia jakautuu liian moneen asiaan ja tärkeimmät projektit viivästyvät, koska resurssit eivät riitä.
Palvelu: Projektisalkun siivous ja priorisointi. On olemassa uskomus, että resursseja käytetään viisaammin kun ne ovat keskitetysti hallittuja – minkä ajatuksen haluamme haastaa. Vain 40% strategian toimeenpanosta vaatii projektin, 60% tehdään linjassa työtapojen päivittämisellä. On hyvä pystyttää erillinen Strateginen PMO, joka varmistaa, että sovitut asiat ovat käynnissä. Se arvioi vaikuttavuutta ja katsoo että projektin tavoite ei paisu.
7. Työtapojen uudistamisen fasilitointi
Ongelma: Strategia ei jalkaudu. Laiva ei käänny riittävän nopeasti. Silti uskotaan, että strategia toteutuu projekteilla.
Palvelu: Käynnistämme rinnakkain kaikkien tiimien omat pienet strategian tulkitsemisprosessit. Jokainen tiimi tunnistaa kahdessa viikossa, mikä uusi työtapa on ensiaskel strategian suuntaan. Tiimi seuraa omien työtapojensa uudistamista liikennevaloin puhelimella – kts. LATO Strategy Tool. Rdigo auttaa kirjaamaan tavoitteet ja toimenpiteet välineeseen oikealla tarkkuustasolla.
Rdigo
Olemme kokeneiden partnereiden tiimi. Teemme kädet savessa työtä strategiasi yksinkertaistamiseksi ja innostaaksemme koko organisaation toteuttamaan strategiaa käytännön työssä. Käyttämämme välineet tekevät vetämistämme workshopeista poikkeuksellisen tuloksekkaita.